Hösten går mot sitt slut

Vecka 14.
Hej igen
Det var ett tag sedan jag uppdaterade och snart är vintern här. Så här milt har det ju inte varit på länge och det känns verkligen som om hösten vill dröja sig kvar med sin härliga färgprakt. Men snart är nog löven väck och snöflingorna kommer virvla i luften, härligt när den kommer - den första snön.

Jag är kanske inte så mycket vintermänniska, alltså snö och kyla i nästan ett halvår som det blev förra året - det är ju inte roligt. Däremot är jag är väldigt mycket jul-människa och jag verkligen älskar allt som har med jul, snö och julförberedelser att göra kring juletider. Mitt pysslande för julen brukar börja 1 dec och hålla på i någon form varje dag ända fram till julafton :) Jag tycker det är en superhärlig tid och det finns så mycket att både shoppa som fina julsaker och så finns det mycket att tillverka och pynta själv och att baka goda kakor. Det är en mysig känsla att veta att det är kallt ute och så tänder man ljus inne, kryper upp i soffan med te och någon god smörgås eller kaka eller så sätter jag mig och tar fram något roligt julpyssel och ropar på barnen - mina barn älskar också att pyssla inför julen :)

Något annat som är roligt och kanske viktigast av allt för barnen är julklapparna. Idag har jag slagt in de tre första julklpapparna som jag köpt. Halva tjusningen är att välja ett vackert papper och binda runt med fint snöre. Till paketen idag hade jag inhandlat Nalle puh och Kalle anka papper från Dollarstore och naturfärgat från Nisses. Blir så himla söta julklappar att se på när man gör det lilla extra med papper. Till det naturfärgade pappret pyntade jag med små urklippta bilder på tomtar som jag hittat på bildsök tomtar på nätet och sedan målat med färgpennor och spetsat på med lite glitterlim - hur kul och fint som helst. Jag skrev ut dessa svartvita och klistrade upp på hårdare papper innan jag klippte ut tomten. Hål för snöre gjorde jag med hålslagen för att trä igenom snöret. På baksidan av paktet står det vem som ska få det. Det blir lite extra pyssel, men det är just de som är tjusningen, kände mig nöjd med resultatet :)





På G med huset...På huset händer det mest utanpå, det läggs massa liggande panel där det inte har lagts tidigare, så snart är det intakt. Vi inväntar ett plåttak till tvättstugan för det blev inte bra med tegelpannor där. Vi tror det kommer att se snyggare ut också med svart plåt. Ingen karm till ytterdörren i sikte ännu men vi vet att elen kommer in om ca 2 veckor, och då kan vi vara med aktivt och säga vart vi vill ha alla uttag - det ska bli intressant.

Om ca två veckor ska vi även påbörja garaget som vi bland annat själva med hjälp av svärfar Sven ska börja bygga. Det blir en ny milstolpe i projektet "bygget" och det ska bli spännande att själv få vara delaktig i stegen. Det är då man får se om man har tummen mitt i handen eller :)

Veckan som har gått så har vi varit mer aktiva på att börja se ut vad vi ska ha för golv egentligen i huset. Vi velar fram och tillbaka på en massa blandningar, det är både helträ, laminat och klinker. Vad säkert vi vet är att hallen och badrummen ska vara med klinker. Vi har svårare att avgöra vad vi ska ha i köksdelen, matrummet och finrummet. Ena stunden har vi varit inne på att det nog är vettigast med klinker där man lagar mat och skvätter med vatten, medan vi å andra sidan tänker att det blir hårt att gå på. Kanske slutar med trä där helt enkelt. I matdelen där vi sitter och äter lutar det mest åt trä och likaså i finrummet. Sovrummen kommer nog att bli i laminat av något snyggt vitt ekliknande. Finns som jag nämnde tidigare en uppsjö av golv och ju mer man tittar dessto mer lär man sig om dom och då vill man ändra och välja om, och om och om igen....pust...golv blir svårt!

Något annat som är enklare att välja är kakel i badrummen och köket, där är vi helt enade om vad vi ska välja. Det mesta som vi har hittat tillhör Fiskarhedens standard sortiment som är generöst tilltaget på kakel till badrummen. Finns både snygga och många olika variationer att blanda med. Dessvärre är det nästan inga till köket så där har vi valt helt eget. Det blir ett rätt högblankt vitt kakel med fasade kanter och som kommer att ligga som rektangulära bitar efter väggen. Jag tror det kommer att bli jättesnyggt till det vita snygga kök som vi har valt ut.

Nu blir det natten här, men jag uppdaterar mer till veckan då jag hoppas ha kunnat få fota något mer nytt runt huset.


Hej och Godnatt så länge tills vi ses igen!


Kommentarer
Postat av: Anonym

Fina paket..nu längtar jag ännu mer till julafton nu när jag såg dina fint inslagna julklappar :)! Skoj att du uppdaterar bloggen o gärna fler bilder :). Ha det toppen! Kram /Väninnan

2011-11-13 @ 20:52:50
Postat av: Janna

Tänkte just på dig att vi måste ha en pysselkväll igen! Kul att du uppskattar mina bilder, så fort nåt mer händer vid huset kommer fler...längtar efter dörren!!

2011-11-14 @ 10:22:50
Postat av: Väninnan

Ja pysselkväll lär vi ha :)! Bra det, ser framemot fler bilder :)!

2011-11-17 @ 07:52:35

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0