Många val på en gång

Byggvecka 20.

Nu kan jag berätta för er att det går undan därborta på bygget och med en himla fart fick vi eld i baken också. Vi måste välja handukstorkare, vi måste veta vart vi ska ha tyngd på väggarna, tex sådant som ska skruvas upp och som är tyngre, det är ju en hel del!! Handukshängare, tvättställningar, tv, garderobslösningar, överskåp i tvättstugan, ja listan kan göras lång! Då förstärker snickarna dessa väggar med spånskivor.

Annat som vi måste välja är diskmaskin. Vi valde ju bort standard vitvarorna och har gjort andra egna val, nu velar vi mellan en Asko och en Miele. Vi måste även veta vilka garderobslösningar vi ska ha. Förutom det så måste vi nu välja tapeter och golv för vecka 1 och 2 läggs allt det!!! Oooops låter som det inte kommer att finnas mycket tid för att vara velig som jag brukar vara :0)

Jag märker ju nu när vi bygger att man helst ska vara två steg själv före hela tiden, vilket för mig känns sämre då jag gärna vill se lite hur allt ska se ut tex väggarna osv när de är på plats. Nu får jag måtta allt på måfå och skapa bilder i huvudet på hur det kommer att se ut. Allt går så in i varandra av dessa åtgärder som görs på huset så det finns ingen mellantid. Där en sak är klar och man kan testa runt hur något skulle kunna tänka sig att se ut, så ska det valet redan vara klart så att man kan sätta dit det. Huj huj...jag klagar nu...fullt medveten om det, men det är för att jag är en person som vill tänka praktiskt och det blir tuffare när man inte kan applicera det på det verkliga ytorna.

Men men, det är ingen fara ännu för än så länge poppar ideérna upp kvickt och vi är med i svängarna och hittar våra positioner i ledet. Nästa steg är tapeter, vi får välja fritt ur Fiskarhedenvillans standardsortiment Borosan och Decorama. Vi kan även välja fritt här till självkostnad, vilket vi kanske gör men vardagsrummet - har sett något helt annat där vi vill ha. Så vitt jag minns finns det dock en hel del fint i de där kollektionerna så något borde vi ju hitta till alla våra rum.

Alternativet är att måla vitt. Vi trodde att det skulle ingå, men vi fick veta idag att det tillkommer 70kr/kvm plus moms om man ska ha vitt eller annan färg. Hmm hade liksom inte vi blivit informerade om, och inte vetat att vi ska fråga om heller. Men, som tur är finns det ju vita tapeter så vi ska nog klara den pucken också utan att bli ruinerade :) Man får verkligen vara med och om sig som ni förstår - just nu rullar utgifterna på så det gäller att hålla stramt i börsen så att man inte spräcker kalkylen alldeles.

Jag och Ida ska till huset i dag och kolla på köket som jag vet att Leif och grabbarn just nu monterar. Spännande ska det bli. Få se om vi får till några foton för senare visning. Det här är den första inventarien som ska in i huset och det känns ju extra speciellt.

Vi ses!

Kommentarer
Postat av: emma

hej mamma! åh vad roligt med köket! du får slänga upp en bild sen :)

och jaa...det var ju inte dirket bara ett val ni hade att handskas med, pust...inte det lättaste att bygga hus! men jag tror ni finner ut allt jättebra:)kraaam!

2011-12-16 @ 07:23:24

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0