Höstfunderingar

Vecka 11.
Hej igen!
Veckan som gick hände inget på bygget. Med hösten så kom älgjakten och snickarna valde skogen före vårt hus :)

Vi inväntar just nu nya dörrkarmen så att vi kan få en entredörr att gå in genom och låsa. Just nu får vi gå in via tvättstugan för att komma in i huset. Än så länge har vi inte fått något specifikt inflyttningsdatum, men vad vi vet är att det inte blir någon inflyttning efter v.10 nästa år.

I och med att det inte har hänt något på bygget så finns det just inga bilder att visa. Nästa steg blir elektrikern som ska komma och installera el runt i huset. Vi har kikat lite vart vi tror att vi vill ha kontaktuttagen, men fortfarande är ju inte alla innerväggar på plats, så det svårt att veta. Är det något som vi har fått lära oss av andra som byggt under den här tiden sedan vi påbörjade vår byggresa, så är det att elen Alltid blir felplacerad.

Är ju jättesvårt att beräkna hur många uttag man vill ha i varje rum. Det ingår ju ett visst antal baserat på rumsstorlek, men de flesta vi har pratat med säger att det är för få och att vi hellre ska "slösa". Med de orden förstår vi dock att det inte är gratis att lägga till fler, vi får verkligen tänka till. Sen funderar man lite över mysbelysning och stämningsfullt sken. Spott är snyggt och ger bra ljus, dock är LED att föredra säger många ändå har de flesta spotts, det är väll en smaksak kanske? eller varför skulle man vilja ha LED? Jag är dåligt insatt i det här med el, jag blir nöjd om det myser och är stämningsfullt till ett bra pris.

Jag har bland annat några sådana här "vill ha" grejer med elen i huset och det är uttag för hårtork, plattång och rakapparat inne på badrummet. Något som sitter nära en spegel och gör så att man slipper alla hemska sladdar. Sen vill jag ha en bra belysning runt spegeln. Vill inte ha en "gör mig ful" spegel som så ofta finns i provrummen. Helt sjukt hur mycket olika man kan se ut i speglar, vill ju inte tro att det objektet det är fel på! Oftast känns det som om det beror på belysningen i provrummet och inte på själva spegeln, eller kanske både och? Jag skulle behöva handledning om vilket ljus jag ska undvika och vilken spegel man ska välja för att se så snygg ut som möjligt ;)

Nog med funderingar för ikväll. Ses nog igen i slutet av veckan, Ha de gott!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0