Val till huset på hög nivå

Byggvecka 22.

Julen är passerad och snart väntas nyår. Vi har haft det toppenhärligt precis som jag önskade att det skulle bli. En massa glada och förväntansfulla barn med tindrande ögon väntandes på tomten, och i år kom tomten på både julafton och juldagen - helt magiskt. Vi har avnjutit härligt underbar god julmat som både min mamma och svärmor bjudit på i jul - Stort Tack för det, maten hos Er är bara så Bäst!

Jag och Mats har valt tapeter nu till alla rum utom köksdelen, men där vet vi vad vi vill ha, det kommer nog att bli smalvertikalrandiga tapeter i färgerna svart, vit, begie och grå. Jag har sett en sådan tapet en gång på något inredningsprogram, så jag ska ut i färgaffären i morgon och försöka leta på den då jag tyckte den var så otroligt fräsch och stilren. Kanske någon därute vet vilken tapet jag kan tänkas ha sett? Jag har en del bilder att gå efter men är inte säker på att det är någon av dom. Lägger upp  så kan ni se ungefär hur vi har tänkt det.





I köket kommer det förövrigt att gå i vitt både i luckor och kakel och vår bänkskiva i sten kommer att vara bäcksvart. Det kommer att bli kalasbra. Är så nyfiken nu så vill bara se direkt hur det kommer att se ut. Men vi får hålla oss till tåls för nästa vecka blir det spackling av väggar och underarbete till golvläggning. Veckan därpå ska vi nog kunna få hem bänkskivan och sist om ca 1 månad är nog kakel och klinker på plats, hujedamej vad spännande. 

Idag har vi rännt runt halva Dalarna och även Gävle och köpt sådant som vi sedan länge sneglat på men inte velat köpa för hastigt. Så mycket bättre nu när vi fått smaka på dessa inventarier i några månader. Bland annat så köpte vi överskåp till tvättstugan. Det blev helt enkla folierade vita luckor med en massa hyllor i som ska fyllas med tvättmedel och andra diverse tvättprodukter. Inte så snygga men praktiska i en tvättstuga.

Sen så köpte vi även duschväggar till båda badrummen, det blev sådana där jättefina halvmåneformade som är vikbara inåt. Dörrarna är i klarglas och frostat på delar av dörren och kommer att göra sig bra tillsammans med det övriga i badrummet. Vi har ju valt svart granitsten på golven och även en fondvägg i detta material. Det blir ett högblankt vitt liggande kakel i stora plattor. Vår handdukstork kommer även den att vara svart så det blir genomgående röd tråd i färgskalan.

Lägger upp en bild på torken så att ni får se vad cool den är. Märket är Dryson Velvet och den är 140cm hög och har plats för 5 hängande handdukar - praktiskt. Det finns en massa kul detaljer att köpa till om man nu är begistrad i sånt, te x dioder längs hela sidorna och lite annat spännande. Vi kommer att välja den som visas här på bilden.


Vi inhandlade också ett bastuaggregat och en bastudörr, så nu kan snickarna äntligen färdigställa bastun. Vi har valt en inkaklad bastu som kommer att invändigt vara klädd i gran, även lavarna kommer att vara i gran. Undrar om det kommer att lukta gran? Snickarna är verkligen toppenduktiga, se hur fint det bara är hitintills.



Just nu ser jag ser fram emot att få visa nästa steg i bygget som kommer att bli tapeter och golv :)

Jag önskar er alla en God fortsättning och ett Gott Nytt År.

Kommentarer
Postat av: Vendela

Hejsan,

så spännande bygge- jag tror många finner det inspirerande :) Det skulle vara roligt om du vill visa upp ditt projekt på Byggla.se. Är du intresserad kan jag erbjuda en morot. Maila mig på [email protected] så berättar jag mer!

/Vendela

2012-01-03 @ 14:11:11

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0