Mera val

Byggvecka 21.

Hej igen!
Det blir långt mellan gångerna som jag hittar in hit. Julförberedelser och nya val till huset håller mig fullt sysselsatt om dagarna. I går så kom de och mätte upp köksbänkarna för vår stenskiva som vi ska ha där. Han var est och pratade engelska. Nu tycker ju jag att jag pratar det obehindrat vanligtvis, men fy så svårt det var att prata radier och mått för en stenskiva, kände mig totalt "lost". Tur att snickaren Leif var där så vi kunde hjälpas åt att förstå :)

Stenskivan är så himla läcker, svart sten rakt igenom. Den kommer att levereras på nästa sidan av året. Vi har tagit den genom Diapol dels för att vi fått så goda referenser på dom och dels för att priset låg på en tredjedel av vad Ballingslöv skulle ta för skivan av samma tillverkning. Vi känner att vi gjort ett kap och det är en god känsla :)

Kökssåpen är som jag nämnt tidigare på plats men jag väntar med att fota tills diskbänken kommer på, det blir mer en helhet då, just nu är det delar lite här och där, fattas ju spis, maskiner och diskbänk, dessutom är inte luckorna fastsatta ännu. Jag skymtar ändå köksdelarna som är på plats och jag är så glad att vi i sista stund bestämde oss för detta kök. Vi hade ju först valt ett med fönster på, som en ram runt luckan. Nu blev det en mer lättstädad och modern slät lucka med välvda kanter istället. Vi har aldrig sett den live i vitt utan endast i ek, och det beror på att den nyss kommit i vitt så det ska bli spännande att se den live. Den ser riktigt läcker ut kan jag meddela av det lilla jag hitills sett.

Just nu hemma har vi alla tapeter som ska väljas, både i form av kataloger och i rullar av de vi valt ut som potentiella favoriter, ska vi säga att vi har så där 20 rullar hemma just nu och då är hela övervåningen redan vald. De här är till nedervåningen som vi ska välja. Vi hade två standard kataloger att välja ur, Borosan 2011 och Decorama, kanske inte de mest spännade tapeter vi skådat men ganska många neutrala som ändå kan komma till sin rätt. Något har vi i alla fall hittat som vi vill kika mer på och barnen som själva fått inreda övervåningen är helt klara med sitt och jag måste säga att jag är så stolt över dom. Dom liksom tittade i katalogerna två tre gånger och visste exakt vad de ville ha och snyggt blir det kan jag intyga. Själva har vi tittat och vänt på katalogerna mer än 100 gånger och som jag sa även hämtat hem rullar som verkar intressanta, ändå har vi inte ens en enda spikad *skratt*

Vi ska ta med oss alla rullar och på plats sätta upp en och en i varje rum idag på em. efter det skulle jag bli förvånad om vi inte har hittat åtminstone några tapeter som vi vill ha.

Bland flera andra val just nu så håller vi på med kakel, klinkers och trägolv. Vi har hunnit välja vardagsrum, kök, matrum och hall, det kommer ju bli det ljusa plankekgolvet som jag visade tidigare. I farstun blir det ljusgrå klinkers och i badrummet mörkgrått klinkers. Inne på gästtoaletten lutar det åt vit klinkers och likaså i tvättstugan.

I alla sovrum kommer det att bli matt borstad ek med två-stavigt. Om ni minns så var det den som var nr 2 av de golv jag visade tidigare. Det kommer troligtvis att bli något ljust även uppe i allrummet, men där har vi inte spikat något ännu. Det gäller att det ska kännas rätt och det har det inte gjort däruppe ännu så vi letar vidare. Kan hända har vi fööör många val att ta ställning till just nu. Vi håller på se ut både duschväggar, maskiner till kök och tvättstuga + handdukstorkar. Så det blir ganska intensivt, för man vill ju gärna göra både praktiska och för ögat fina val. Ibland en omöjlig kombination då det praktiska kanske inte ser ut för mycket. 

Det här är ändå den delen av husbyggandet som jag tycker är roligast och jag får vara aktiv och dagligt sysselsatt med att forma det huset vi snart ska få flytta in i och det känns så himla priviligerat och härligt. Tänk, om mindre än två månader kanske vår flytt har påbörjats in i huset, det känns helt overkligt men underbart att tänka så.

Jag hoppas kunna visa alla er som är in här och kikar fler bilder inom kort. Jag har rätt många besökare som kommer till bloggen direkt från Fiskarhedenvillans webbsida och det är jättekul. Jag är ju ingen speciellt aktiv bloggbesökerska själv. Jag läser mest om andra som bygger hus för att få mer inspiration och nya ideér till vårt eget.  Och jag tycker det är jättekul att få dela med mig av våra erfarenheter kring vårt bygge. Om det är så att ni undrar något får ni jättegärna fråga så lovar jag att svara :)

Tjingeling så länge!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0