Äntligen snö

Byggvecka 19.

Hej igen!
Vad härligt att snön äntligen hittat hit. Det är såå vackert och vitt ute nu - allt blir så mycket lättare när det är ljusare ute. Tänk att snö kan ha den effekten. Jag har varit sjuk i en envis förklylning hela veckan som gått, men nu känner jag mig bättre och tänkte uppdatera lite.

I går vet jag att lösullen skulle släppas in på vindsvåningen. Det är den som ska isolera taket. Förövrigt så skulle köket komma på måndag den 12.12 och det ska bli spännande att se hur det kommer att se ut.

Elektrikerna Jonas och Micke är också på plats och sätter belysning där vi önskar. Fy vad svårt det var i början då vi skulle sätta ut all el och placera vart vi ville ha allt. Nu tror jag vi kommer bli nöjda då vi valt belysning med både eftertanke och genom att fråga andra med nybyggda hus. Det blir en hel del smarta arbetsbelysningar och även en hel del mysiga dimmade spots. På utsidan av huset kommer det bli tuber med mjukt sken som lyser upp huset. Jag tycker det är så himla snyggt när jag har sett det på andra hus, och med dessa kommer vårat hus verkligen komma till sin rätt i mörkret.

Vi har tagit hem en del golvprover och nu är vi övrens om vad vi ska ha i vardagsrum, matrum och köket :) Vi har ju sedan länge tillbaka bestämt att huset ska gå i ljus stil, åt det vita hållet. Vi har haft golvprover hemma och jämfört med mörkare golv. Men det är det ljusa som överglänser. Jag lägger upp bilden så får ni se de provet vi haft hemma och på den som vi har valt.

Den översta är en ljus ek från Tarkett, den andra är ett vitlaserat furuplankgolv från Pergo och det tredje är ett också ett Pergo golv i begielaserad ek. Det vi har valt är det nedersta. Det är ett plankgolv med laserad ek från Alloc. Jag har sett den hos Josefine som är en bloggerska med god smak. Jag tyckte golvet var helt underbart på hennes bilder och föll pladask. I verkligheten är golvet ännu vackrare med en härlig trästuktur och det är skönt och mjukt att gå på.






Lys eik Alloc

Nu återstår golven i alla sovrum, tvättstugan, garderoberna, hallen och badrummen!!! Vi vet att vi ska ha klinker i badrummen och hallen men inte vilken färg eller storlek. Jag var på en husvisning i helgen som var och de hade ett helt underbart vitt marmorklinkers golv i hallen. Nu är ju det kanske inte det mest praktiska man kan ha - men snyggt, där syntes verkligen varje hårstrå på golvet och dessutom var dessa plattor spegelblanka så all smuts syntes också. Hur häftigt och snyggt som helst och lyxigt att gå på, säkert asdyrt också kan jag tänka mig!
Nej, några sådana blir det inte i vår hall med alla våra springade barnfötter. Vi kommer nog att välja något mer praktiskt jusgrått eller mörkbeige klinkers i hallen som. Det återstår att se, vi ska träffa kakel och klinkers killen nästa vecka så det blir spännande att se vad han har för ideér.


Här kommer en ny bild från övervåningen där man tydligt ser att elektrikerna har dragit fram el i taket och efter väggarna. De gröna dosorna är tv och vägguttag bakom tv. Högen som ligger på golvet är gipsskivor som ska upp på väggarna.

Idag ska vi gå till huset och pynta utanför entrén lite. Vi har varit och köpt tujor och stora grå krukor som ska få pryda vår entré. Jo, jag vet! Vi har inte flyttat in ens. Men snickarna och de andra grabbarna där kan ju få njuta av lite fina växter när de kommer till huset, och sen är det ju faktiskt inte långt kvar innan vi flyttar in - vi sade upp våra lägenheter igår - shit vad det kändes konstigt både vemodigt och skönt på samma gång. Kom på att jag bott i min lägenhet exakt 10 år den 1 dec 2011. Det är dax att flytta snart och jag kan inte bärga mig och min väntan - jag längtar som en tok :o)

Trevlig helg på er! 


Kommentarer
Postat av: Josefin -Happy Days-

Åh vad roligt att ni föll för vårt val, jättenöjda kommer ni bli. Golven är vi själva helt förälskade i och känner att det är något av det bästa i vår Trana. :-)

2012-01-07 @ 21:19:03
URL: http://myhappydays.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0